måndag 21 december 2015

LUCKA NR 21 - #STAFETTJULKALENDERN2015

Dagens lucka kommer från Simon Melin, förskollärare i Helsingborg. Han skriver såhär:
"Först när jag hoppade på att vara med i kalendern tänkte jag att jag skulle hitta något youtubeklipp som kunde representera en föreläsning som betytt mycket för mig i förskolläraryrket. En föreläsning med Lennart Lindén och Morgan Alling med titeln “Besvärliga människor”. Den handlade om hur vi själva kan agera för att skapa bra möten med andra och att det bara är just oss själva som vi kan förändra på. Den viktigaste lärdomen och det som jag tagit mest fasta på från föreläsningen är vikten av att inte gå in och stångas med en person som inte är mottaglig för kommunikation utan istället locka över den andra till ditt eget sinnestillstånd innan det går att föra en dialog. Men eftersom jag inte hittade ett representativt youtubeklipp så har jag valt en annan vinkel som betytt mycket för mig, nämligen min ingång till förskolläraryrket.

Min mamma är också förskollärare, vilket har influerat mitt yrkesval och en som alltid stått på barnens sida. En situation som hon berättat för mig var när hon vikarierade på en förskola och hon tillsammans med barnen började trumma med spadar och hinkar i sandlådan. Detta störde de andra pedagogerna som satt på sandlådekanten och pratade om vad de gjort i helgen. De tyckte att det var ett himla oljud och att man inte kunde höra vad man sa till varandra, min mamma sa till dom att då kunde de gå därifrån eftersom detta var barnens plats och inte ett fikarum.
Låten “I wanna rock” som får representera denna inspirationskälla, kommer från den allra första skivan jag fick när jag var fyra år av just min mamma.
Sen vill jag också lyfta barnen som är en ständig inspirationskälla genom vår musikvideo "En brandbil" som barnen på vår avdelning var med och gjorde nu i höstas. Dessa två klipp får fungera som en inspiration för att låta barnen rocka, ta plats och musicera mera!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar